Stadsdorp

BURENLIJN —- (experiment gestopt per september 2015)

Onderstaand bericht heeft op de website gestaan tot september 2015

Het experiment Burenlijn is beëindigd

dagelijks bereikbaar | voor incidentele kortdurende ondersteuning

Mail burenlijn@stadsdorpnieuwmarkt.nl 

  • als je vroegtijdig voorziet dat je gebruikelijke helpers er niet voor je kunnen zijn en je toch op het betreffende moment (buren)hulp nodig hebt.

Bel 06 1135 2260 | 8:00 – 22:00 uur

  • als je snel (buren)hulp nodig hebt en de gebruikelijke hulp van buren, vrienden of familie opeens niet beschikbaar is. 

Voor welke vragen bel je de Burenlijn

  • voor eenmalige, kortdurende vervanging van een gebruikelijke hulp die opeens uitvalt, zoals hondenuitlaat of het doen van boodschappen (als je zelf de deur niet uit kunt), oppassen op een zieke als je zelf even weg moet; hand- en spandiensten die normaal gesproken onder burenhulp vallen. 
  • voor vragen om hulp die onverwacht urgent moet worden geboden, zoals ergens naar toe gebracht worden, bijvoorbeeld naar een arts, ziekenhuis of revalidatie (en je ziektekostenverzekering vergoedt geen taxi), naar een bijeenkomst e.d. waarvoor niemand van je gebruikelijke helpers op het betreffende moment beschikbaar is.

De Burenlijn is er niet voor acute medische hulp (bel daarvoor 112) en niet voor geestelijke nood (bel daarvoor 113). Ook is de Burenlijn er niet voor langdurige of regelmatig terugkerende (buren)hulp. Zoek je die, dan kun je terecht op de Diensten- en Activiteiten Markt (DAM) van Stadsdorp Nieuwmarkt. Mail daartoe naar: info@stadsdorpnieuwmarkt.nl – DAM-vraag.

De Burenlijn

Je kunt bijzonder onthand zijn wanneer opeens blijkt dat de hulp die je gebruikelijk krijgt van je vertrouwde netwerk van buren, vrienden of familie even niet geboden kan worden. Je kunt in die gevallen als stadsdorper een inval-buur vragen via de Burenlijn van Stadsdorp Nieuwmarkt. In deze beginfase zijn er al 20 stadsdorpers bereid om gebeld te worden en, als het schikt, hulp te bieden. Als het niemand schikt, kan de hulp helaas niet geboden worden en moet je zelf een andere oplossing vinden.

De burenhulp kan onmiddellijk nodig zijn, maar in veel gevallen kun je zien aankomen dat over een aantal dagen geen van je gewone helpers (buren, familie, vrienden) beschikbaar zal zijn en je toch op dat moment op burenhulp bent aangewezen. Dan kun je je wenden, als je stadsdorper bent, tot de Burenlijn. Vroegtijdig contact opnemen vergroot de kans dat er een inval-buur gevonden wordt.

Het Burenlijn-systeem

Stadsdorpers van de Burenlijn beantwoorden op toerbeurt de e-mails en de telefoon. Als de vraagsteller in de buurt woont, de vraag duidelijk is en past bij het soort hulp dat de Burenlijn kan bieden, krijgen de stadsdorpers van de bellijst van de Burenlijn een oproep. Als een daarvan zich meldt die op de bedoelde tijd kan helpen, word je door die helper teruggebeld om tot een definitieve afspraak te komen. In een ongunstiger geval krijg je binnen enkele uren bericht dat er niemand voor de burendienst op het door jou gevraagde tijdstip gevonden is.

De Burenlijn is een initiatief van mensen binnen het stadsdorp. Stadsdorp Nieuwmarkt als geheel is dus niet de organisator; mensen onder elkaar houden de Burenlijn in stand.

Meld je voor de bellijst van de Burenlijn

Hoe groter het aantal stadsdorpers dat meedoet op de bellijst, hoe groter de kans dat er een helper gevonden wordt. Wil je je aansluiten bij de stadsdorpers die bereid zijn gebeld te worden voor (buren)hulp via de Burenlijn, mail dan naar: burenlijn@stadsdorpnieuwmarkt.nl.

Proefperiode tot eind september 2015

De Burenlijn kan gebeld worden vanaf 23 maart 2015 tussen 8:00 en 22:00uur. Eind september wordt bepaald of de Burenlijn wordt voortgezet. 

 

| TERUG > HOME |

,